קידום יכולות קוגניטיביות התנהגותיות ורגשיות בקרב מורים ותלמידהם.
רקע
בבתי ספר נצפו ילדים אשר ביצעו התנהגויות שונות, שמקשות על אווירת לימודים ואף מקטינות את המאמץ של הבודדים לקידום חשיבה, ריכוז, מיקוד והפנמת תכנים.
בכיתה ישנם טיפוסים שונות של ילדים, שכל אחד מאופיין אחרת, כגון ממנהיגים שליליים, חסרי מוטיבציה, מובלים, חסרי זהות מגובשת ובעלי גירוי סנסורי גבוה.
בקרב חלק מהמורים ישנה שחיקה ועייפות לצד יוזמות ושימוש בשיטות הוראה מתקדמות.
ביצוע פרופיילר, זיהוי צרכים, קביעת מטרות ותוכנית עבודה
בית הספר מאתר קבוצת ילדים שאיתם מקיימים תהליך השנה. הילדים יחולקו לקבוצות אימון אשר צוות B-mind נתמקד בהם במהלך השנה .
לכל ילד בקבוצת היעד יבוצע פרופיילר אישיותי . הפרופיילר כiלל ניתוח רגשי-אישותי, התנהגותי, וקוגניטיבי.
המרכיב הרגשי-אישיותי הנו בעצם אופיו ומזגו של האדם. הוא מכיל בתוכו מלבד תכונות אופי גם חוזק ויציבות רגשית, יכולת שאיבת סיפוק מעבודתו, הידוניזם, התמודדות עם מצבי לחץ, מידת אימפולסיביות וסגנון תקשורת עם אחרים.
המרכיב ההתנהגותי מכיל בתוכו את האופן בו אדם מגיב לסיטואציות שונות ונטיות לבטא את עצמו ולהגיב לסיטואציות שונות. בניגוד למרכיב הרגשי-אישיותי אשר מהווה את ה-פוטנציאל להתנהגות, המרכיב ההתנהגותי סובב סביב ההתנהגות בפועל, ולכן קשה יותר לניבוי. הדרך הטובה יותר לניבוי התנהגות עתידית הנה דרך התנהגות והישגים בעבר. ניתן לבחון זאת דרך קורות חייו של האדם, ראיון התנהגותי, סימולציות או סגנון תקשורת בלתי-מילולית (טונציה, שפת גוף...).
המרכיב הקוגניטיבי מכיל – חשיבה יצירתית, חשיבה מורפולוגית, הבנת הנקרא, זיכרון חזותי, זיכרון עבודה – מספרים, חשיבה אסטרטגית, ריכוז וחשיבה מתמטית.
מטרות התוכנית
יצירת אקלים מיטבי בכיתה ואווירה בית ספרית תומכת ומקבלת
חיזוק תחושת השייכות והערך העצמי
הטמעת כבוד הדדי, הקשבה ורכישת כלי לפתרון קונפליקטים
הפחתת ניכור ואלימות כתוצאה משיפור האקלים החינוכי בכיתה ובבית הספר.
יצירת אווירה של שותפות בין התלמידים ובין המורים לתלמידים.
שיפור יכולת ביטוי הרגשות, בסביבה תומכת ומקשיבה.
יצירת אמפטיה, קבלת השונה והעמקת היכולת לשיתופי פעולה
לימוד כישורי חיים שיאפשרו לתלמידים להתמודד נכון עם אתגרי החיים.
שיפור יכולות קוגניטיביות
חיזוק מוטיבציה ע"י יצירת חזון אישי וקבוצתי.
יצירת שפה אחת בקרב כלל אנשי החינוך הבאים במגע עם הקבוצה.
הפיכת המורה ל"פדגוג-מאמן" (פדגוג = מוביל ילד )
איך עושים את זה בפועל ?
מיקוד בילדי מוטיבציה והתנהגות – ביצוע תהליך מוגדר במהלך השנה, כאשר ישנם מפגשי אימון אחת לשבוע וליווי טלפוני מחוץ לשעות הלימודים. מפגשים אלו יהיו בממוצע כ- 45 דקות עם כל תלמיד.
אימון מורים ומחנכים –ביצוע תהליך אימוני עם מורים ומורות אשר ירצו לשפר את יכולתהם הפדגוגיות, האמוציונליות והקוגניטיביות, תוך מתן כלים פרקטיים ויצירת שפה משותפת מול הילדים הנמצאים בכיתתם ואשר עוברים תהליך אימון. (השתלמות מורים - מורה ומאמן - לחצו כאן)
הנחשול – הוצאת תלמיד לסיור חלומי (כמו לפגוש שחקן מפורסם, מהנדס, מדען) כולל תמונות והפצתם בקרב כיתתם. הדבר גורם תגובת שרשרת של תובנות כי לתהליך הבנה כי יש כאן משהו גדול יותר ממה שהם ראו עד כה.
4. שינוי פרספקטיבה – לאחר תהליך רגשי עם אחד מילדי המוטיבציה – ניתן לקחת אותו לסיור למודי לאחד מהמנטורים של B-mind הקשורים לחלומו, כדי שימצא מודל חיקוי אחר, ממה שהכיר עד כה וזאת ללא קשר להתנהגותו.